Informasjon om møter og aktiviteter sendes på e-post til qst-la@nrrl.no senest torsdag kveld.
1. 100 år siden første Nordpolen flyvning
2. Utdrag fra DX-Nytt nr.1130
3. Gruppemøter
4. Tester
1. 100 år siden første Nordpolen flyvning
LA4LN melder:
Den spesielle italienske stasjonen IIØNRG blir aktiv fra 12. mai til 31. juli 2026 i anledning historiens første bekreftede flyvning over Nordpolen 11.-14. mai 1926 fra Ny Ålesund (Svalbard) til Teller, Alaska, ledet av Roald Amundsen, Lincoln Ellsworth og konstruktøren Umberto Nobile.
Luftskipet «NORGE», som de brukte, var bygget i Italia av Umberto Nobile, og det var 16 menn (fra Norge, Italia, USA og Sverige) i luftskipet.
Suffikset i kallesignalet IIØNRG har en tre-bokstavs forkortelse NRG fra navnet NORGE («NoRGe»).
Aktiviteten blir på 80 til 10 meter (minus 60 meter), og via satellitten QO-100, med SSB, CW, FT8, FT4, og RTTY. QSL via eQSL, eller via I0KNQ.
Det tilbys et diplom for kontakter (og lytting av kortbølge-lyttere). Diplom-regler finnes på engelsk nederst på web-siden: www.qrz.com/db/II0NRG.
100-års jubileet for passering Nordpolen er 12. mai 2026 klokken 01:25 (GMT?), da det ble sluppet norske, amerikanske og italienske flagg fra luftskipet ned på Nordpolen.
2. Utdrag fra DX-Nytt nr.1130
LA4LN melder:
FRANSK POLYNESIA: Oppdatering – FO/F6BCW vil være aktiv igjen fra atoll-øya Tikehau (IOTA OC-66) fra 5. mai til midt i juli 2026, på 80 til 6 meter med CW og SSB (ikke med FT8 eller andre digitale modes). QSL via LoTW, eller via hjemme-kallesignalet F6BCW.
PANAMA: HP3/DF7GY vil være aktiv fra slutten av april til begynnelsen av juni 2026 fra PANAMA, på en sykkel-tur fra Mexico til Panama. QSL til denne spreke 66-årige sykkel-radioamatøren via eQSL.
ITALIA: IK8VRQ/ID9 og IK8QQM/ID9 blir aktive 6.-8. juni 2026 fra den aktive vulkan-øya Stromboli (IOTA EU-17) på HF-bånd og 6 meter med QRP (modes ikke gitt). QSL vil bli sendt til alle kontakter via byrå. Direkte-QSL aksepteres via hjemme-kallesignalene (med selv-adressert konvolutt + dekning av porto).
SVALBARD: JW/G1VAQ blir aktiv fra Longyearbyen i en kort periode i mai 2026 (datoer ikke gitt) på 20 meter, QRP med 5 watt utgangs-effekt, med relativt langsom CW. QSL via LoTW.
LORD HOWE ISLAND: DXpedisjonen VJ2L med 7 operatører blir aktiv 1.-14. juni 2026 fra denne Stillehavs-øya (IOTA OC-4, like øst for Australia), og vil delta i «2026 DX Marathon Contest» (en årelang contest i hele 2026) på 40 til 10 meter med CW, FT8 og SSB med minst 2 stasjoner i gang samtidig hele døgnet. 80 meter vil bli avgjort når de har kommet til øya, og fått se på mulighetene der. QSL via M0OXO.
RADIOBØLGE-UTBREDELSE: ● Sol-aktiviteten har vært omtrent uforandret i løpet av siste uke, men falt de siste dagene, siden forrige DX-Nytt. Solar Flux Index (SFI) ble målttil 120 den 4. mai 2026.
● A-indeksen og K-indeksene for forstyrrelser i Jordens magnetfelt har vært over normalt siste uke, med K-indeks på Dombås opp til 7 (av 9 mulige) natt til den 1. mai 2026; og i Tromsø har K-indeksen vært opp til 6 natt til den 1. mai og natt til 5. mai 2026.
● Sporadisk-E har vært litt aktiv på 6 meter for oss i nord den siste uken.
● Troposfære-refleksjoner («tropo») har vært varierende på VHF og UHF i og nær Norge siste uke, pga. lavtrykk og/eller grense-lag med varm og kald luft.
● Siste meteor-skur-maksimum var Eta Aquariidene 5.-6. mai (som er sterkest på den sydlige halvkule av Jorden), og neste er Delta Aquariidene 29. juli.
3. Gruppemøter
Altagruppen av NRRL har drop-in hver torsdag kl. 19.00 i klubbhuset på Elvebakken. Medlemsmøte siste torsdag hver måned, samme klokkeslett.
Asker- og Bærumgruppen har normalt møte andre og fjerde onsdag i måneden
på gruppelokalet
i Lommedalsveien 279, Bærum Kl. 1900, se la2ab.net for oppdateringer.
Bergensgruppen har drop-in-møte på gruppehytta på Totland i Fana kl 1800 annenhver mandag i oddetallsuker (uke 9 – 11 – 13 – 15 – osv.).
Alle radiointeresserte er velkomne.
Drammensgruppen La2d har drop in- Onsdager kl 19:00 på gruppe lokalet Kinnerudveien 100, 3031 Drammen
Egersundsgruppen har møte hver første torsdag i måneden og drop-in hver tredje torsdag i måneden i gruppelokalet/hytta på Hellvik. Oppstart klokka 19.
Follogruppen har drop-in på onsdager kl 19-21 på gruppelokalet og QST-Follo hver mandag kl 20 over LA5FR (145.787.5 Mhz).
LA1G (Grenlandgruppen av NRRL) har inngått en avtale med Universitetet i Sør-Øst Norge.
Gruppen vil nå kunne disponere lokaler i elektrobygget på skoleområdet.
Gruppens medlemmer har de siste ukene jobbet med klargjøring av lokalet, og når alt av utstyr og antenner er på plass vil gruppen gjenoppta vanlig møteaktivitet.
Det endelige tidspunktet for innflytting vil annonseres på epost og QST-LA.
Gardermogruppen av NRRL -LA2G har gruppemøter annenhver onsdag i partallsuker på gruppelokalet i Karl Norbechs vei , Jessheim.
Gruppelokalet ligger i hjørnet av idrettsplassen og er lett synlig ved antennemasta med HF- beamer mm.. Øvrige onsdager i ikke partallsuker, har vi sambandsmøter.
Møtene starter kl. 19.00 . Alle er velkommen!
Vi har lokal ring på 80m, 3,662MHz, hver søndag etter nyhetsopplesniningen til QSTLA.
Vi treffes også på vår 2m repeater, LA9ER- 145,7375 med subtone 123.
Gudbrandsdalsgruppen har møte 1. torsdag i måneden kl 1900 på Otta Beredskapsenter.
Haldengruppen av NRRL har drop-in hver torsdag kl. 19.00 i Hovsveien 88.
Haugalandsgruppen har maidag 9.mai i Holmavegen 1, Åkrehamn.kl 10-15.
Harstadgruppen LA1H: Det blir drop-in hver onsdag . Oppstart kl. 18.
Hortengruppen har møter på Røde Kors-huset, torsdager kl. 19 – 21, og
tirsdager kl. 11 – 13. Se kalender på www.la2z.no
Kongsberggruppen holder ordinære gruppemøter Andre (2.) onsdagen i hver måned kl 1800 på CIRCLE K Kongsberg porten.
Kongsvingergruppen har sin faste møtekveld den første onsdagen i måneden kl.19.00. i gruppelokalet i Holtberget.
Utover dette har de drop-in hver onsdag kl.19.00. Talk-in over LA5KR 145.650, eller LA7KR 434.625 med subtone 123hz på begge repeaterene.
Kristiansandsgruppen har drop-in hver tirsdag kl. 18.00 til 20.30 og hver lørdag fra kl. 11.00 til 14.30.
Larvikgruppen har møter tirsdag i partallsuker på Gloppesenteret kl. 1830.
Midt-Tromsgruppen har gruppemøte 21. mai kl 1800 i Bunkern
Modum gruppen LA7M har medlemsmøter 1. mandag i måneden kl 1800 i gruppelokalet på Geithus. Lokal Modumring på 2 m repeater hver søndag kl 2000. Alle med kallesignal er velkommen til hyggelig prat
Narvikgruppen LA1N har et temaforedrag hver tirsdag kl. 19.00 og lørdagskaffe fra kl 13.00, i gruppelokalet på Orneshaugen. Narvik gruppen av NRRL vil også kjøre QSTLA for Nordnorge søndager fra og med 24/8 2025 til og med 24/5 2026. På 80m 3,715 +- qrm kl 09:00, og på DMR tale gruppe 2429 Nordnorge kl 20:00
Oslogruppen LA4O har lokal QST-sending hver mandag kl. 21.30 over repeater LA5OR på 145.600 med sub-tone 123.0. Alle med kallesignal ønskes velkommen til innsjekk – uansett gruppetilhørighet.
Ryfylkegruppen av NRRL, LA5L, har gruppemøte og/eller drop-in hver torsdag fra kl. 18.00 på gruppens lokale på Puntsnes.
Sandefjordgruppen har drop-in hver mandag kl 1900 i gruppens lokaler i Idrettsveien 1 i Sandefjord.
Sandnesgruppen har gruppemøter andre onsdag i måneden, og dropp-in fjerde onsdag i måneden. Kl 19 Talk-in over LA4LRR 145.6375 Mhz subtone 123.
Sandefjordgruppen har drop-in hver mandag kl 1900 i gruppens lokaler i Idrettsveien 1 i Sandefjord.
Sarpsborggruppen har gruppemøte/drop-in kl. 18:00 første tirsdagen i måneden på Kruseløkka Ungdomsskole
Tromsøgruppen har drop in tirsdag kl.19 og lørdag kl.14
Trondheimsgruppen har aktivitetskveld 12.mai Kl. 1900 PÅ Lialøkken I Trondheim
Varangergruppen av NRRL har talk-in (Ringen Varanger) hver torsdag kl
2100 lokal tid på 3715 kHz. Alle som hører oss er velkommen til å delta,
uansett lokasjon eller gruppetilhørighet. Vi bruker nettsiden
https://ham.live til å registrere innsjekk på ringen. Deltakere på
ringen oppfordres til å stikke innom der for oversikt over alle
ringdeltakere og for å legge igjen signalrapporter
4. Tester
12.mai 1900-2300 NT: NRAU NAC: 432 MHz
14.mai 1700-2200 NT: NRAU NAC: 50 MHz
19.mai 1900-2300, NT: NRAU NAC: 1296 MHz
